כתיבת קורות חיים: כך תייצרו את הרזומה המושלם בדרך לאתגר הבא

איך תוכלו לכתוב את קורות החיים המושלמים בזמן קצר

כתיבת קורות חיים עשויה להיות משימה לא פשוטה לחלק גדול מאיתנו. הציפיה והלחץ לגרום לקורות חיים ממש “לעבוד”, עשויים לגרום לכותבי הרזומה לעשות טעויות רבות ובכך להפחית את סיכוייהם להתקבל לתפקיד הבא. אולם, משימת כתיבת קורות החיים המושלמים לא חייבת להיות כל כך מפחידה. למעשה, זה יכול להיות קל אם אתם עובדים בשיטה סדורה.

מומחי ההשמה של StarHunter יצרו עבורכם מדריך שכולל את כל השלבים בדרך לבנות את הפאזל של הרזומה שלכם לתוך מסמך אחד. במדריך זה נשים דגש על המבנה של המסמך, החלקים השונים שבו וכן איך למנוע טעויות כמו שגיאות כתיב או טעויות עיצוביות.

לפני שנתחיל, כולם יודעים שעניין קורות החיים נוגע כמעט לכל אחת ואחד מאיתנו. לאחרונה קמים סטארטאים שונים שמנסים לפשט את התהליך וליצור מסמכים אינטראקטיביים בהתאם לתפקידים השונים. כך לדוגמא, סטארטאפ אחד בתחום בנה קורות חיים למנכ”לית חברת Yahoo בדימוס, לאחר שסיימה את תפקידה בחברה – לינק לקורות החיים נמצא ממש כאן.

1. כתיבת קורות חיים – מה ההבדל בין קורות חיים לרזומה

תחילה נגדיר מספר דברים כדי שנבין את ההבדלים בין קורות חיים לרזומה. רזומה זה למעשה סיכום של הסטוריית העבודה שלכם, המיומנויות והחינוך שקיבלתם בתוספת נגיעות שונות כמו קורסים מרכזיים שלקחתם, התנדבויות לקהילה ועוד. במובן זה, רזומה שונה מקורות חיים הנקראים CV. קורות חיים מהווים תמונה כוללת על העבודה שלכם, החינוך והניסיון שצברתם ללא מגבלת אורך. לעומת זאת, רזומה יהווה תקציר של אותם מיומניות וניסיון שצברתם. בניגוד לקורות חיים, רזומה צריך להתכווץ לעמוד או שניים ויש לעדכן אותו בהתאם לתפקיד אליו אתם שואפים להתקבל.

רזומה זה המסמך שמעסיקים דורשים מכם טרם התחלת תהליך בחברות, מלווה במכתב מקדים כמובן.

בישראל אנו למעשה מדברים אך ורק כמעט במונחים של קורות חיים אך הכוונה המקצועית היא לרזומה. ישראלים אוהבים להגיד שהעיקר הכוונה ולכן במדריך זה נשתמש בשני המונחים כדי לסייע לכם בכתיבת הרזומה המנצח שלכם.

2. סוגים נפוצים של קורות חיים

רוב כותבי קורות החיים, או למעשה הרזומה, המקצועיים יתמקדו בשלושה סוגים עיקריים: כרונולוגי, פונקציונלי או שילוב של כרונולוגי ופונקציונלי.

רזומה כרונולוגי: רזומה כרונולוגי כשמו כן הוא מוגדר לפי נקודות זמן כאשר בחלק העליון של המסמך יופיעו העבודות האחרונות שעבדנו בהן ובחלק התחתון עבודות מן העבר לפי סדר זמן רץ. אלו קורות החיים הנפוצים ביותר בקרב עובדים בעולם. בסופו של דבר, המטרה היא להראות איך המשרות שעבדתם בהן מהעבר עד לנקודת זמן זו הכינו אתכם בצורה מופלאה לתפקיד שהגשתם לו מועמדות.

רזומה פונקציונלי: מאידך, רזומה פונקציונלי מדגיש את הרלוונטיות של הניסיון שלכם למשרה מסויימת ללא התחשבות משמעותית בציר הזמן. ברזומה כזה תרשמו תקציר מקצועי אודותיכם. בנוסף, תדגישו את המיומנויות שלכם ואת הניסיון התעסוקתי הרלוונטי ביותר ממקומות עבודה קודמים. קורות חיים שכאלו מתאימים בדרך כלל לאנשים שמעוניינים לבצע הסבה מקצועית או אנשים שרוצים להיכנס לתעשיה שונה.

רזומה משולב: הנוסחא המשולבת מאגדת מאפיינים מהרזומה הכרונולוגי והפונקציונלי. כתיבת קורות חיים מסוג זה בדרך כלל תכלול תקציר מקצועי ורשימת מיומנויות לצד סדר כרונולוגי של מקומות העבודה שלכם. פורמט זו מהווה דרך מצויינת לבלוט בקרב מגייסים על ידי הדגשת המיומנויות שלכם לצד הניסיון שלכם. אנו ממליצים מאוד להשתמש בפורמט משולב במיוחד אם החלום שלכם זה להגיע לחברות כמו פייסבוק, אמזון או גוגל או באופן כללי לחברה שהתנאים הכוללים בה נחשבים למעולים.

מחפשים עבודה? קבלו 5 טיפים מעולים שיסייעו לכם בדרך לאתגר הבא שלכם

3. כיצד לבנות את קורות החיים שלכם?

רזומה צריך לכלול בתוכו את החלקים הבאים:

כותרת עליונה ופרטי התקשרות: בראש הקובץ תמיד תכללו פרטים כגון שמכם, כיצד ניתן להשיג אתכם טלפונית, כתובת דואר אלקטרוני וניתן גם להוסיף לינק לאתר שלכם במידה ויש ולרשתות חברתיות רלוונטיות כמו לינקדאין או לרשתות חברתיות רלוונטיות – לדוגמא מפתחים יוכלו לשים לינק ל-GitHub או ל-Stack Overflow. המטרה היא למעשה להבהיר מי אתם ולתת אופציה פשוטה ומהירה למגייסים ליצור עמכם קשר. רצוי לא לשים את שמכם או את פרטי ההתקשרות שלכם ב-Header עצמו של המסמך מפני שתוכנות לניהול משאבי אנוש רבות לא יוכלו לסרוק את פרטים אלו במידה ותשלחו את קורות החיים שלכם לחברות מסויימות.

תקציר מקצועי: התקציר המקצועי מהווה 2-3 משפטים שמציגים בקצרה את הניסיון המקצועי שלכם ונותנים תצוגה מהירה לגבי תכונות האופי הבולטות שלכם ולמה אתם מושלמים לתפקיד שאליו הגשתם מועמדות. המטרה היא לחשוב ולהיכנס לראש של המגייס ולנסות לקלוע לתכונות האופי שיביעו ערך רב למשרה המדוברת. לעיתים ניתן להסתייע בדרישות המשרה כאשר עושים זאת.

ניסיון תעסוקתי: זהו כמובן החלק הקריטי ביותר בקורות החיים שלכם והוא כולל פרטים תמציתיים על הניסיון שצברתם במקומות עבודה קודמים. רצוי בחלק זה לא לכתוב סיפורים ארוכים שישעממו את עיניים של המגייסים. לעומת זאת, רצוי מאוד לכתוב בנקודות (Bullets) ולנסות לתמצת את עיקר נסיוניכם הנצבר. הניסיון התעסוקתי צריך לכלול שמות חברות (ניתן גם להוסיף לוגו כדי להוסיף צבע לקורות החיים), תאריכים, מיקומים במקרה של רילוקיישן, טייטל ותפקיד שבו עסקתם. מגייסים לעיתים עמוסים בקורות חיים ולכן בכתיבת החלק הזה תחשבו איך אתם מבליטים את עצמכם ביחס לאחרים.

מיומנויות: בימים אלו ובמיוחד בתחום ההייטק נושא המיומנויות הינו קריטי. פעמים רבות מגייסים מחפשים עובדים בעלי מיומנויות ספציפיות וזוהי הדרך הויזואלית המהירה שלכם להראות שאתם עשויים להתאים. אל תתנו למגייסים לאמץ את עינייהם ולחפש אחר המיומנויות בין השורות שכתבתם, הדגישו את המיומנויות רצוי לצד הניסיון התעסוקתי כפי שניתן לראות בדוגמא הבאה:

חינוך: רבים נוטים למקם את הניסיון האקדמי שלהם בחלק העליון של קורות החיים אך זוהי טעות. חשוב להדגיש את הניסיון האקדמי שצברתם מפני שמשרות רבות דורשות תארים אקדמיים מסויימים על מנת להתקבל אליהן. חלק זה לא אמור לתפוס יותר מידי מקום וצריך להיות ישר ולעניין. במידה ופרסמתם מחקר או מאמר רלוונטי למשרה אליה אתם מעוניינים להתקבל ניתן לציין זאת גם כן בחלק זה.

ניסיון נוסף: חלק זה יכול להיות מותאם אישית ויכול לכלול קורסים מקצועיים, התנדבויות עבור הקהילה, פרסים שזכיתם בהם, שפות שאתם דוברים ותחבירים. חלק זה צריך להיות קצר יחסית ומטרתו להשלים את התמונה הכוללת לגבי האדם שאתם מעבר לנתונים יבשים.